Koliko cenite motor v vašem avtomobilu? Življenje vašega motorja je odvisno od kakovosti olja, ki ste ga dali vanj. In to olje, oziroma njegova izbira igra zelo pomembno vlogo pri zdravju vašega motorja - olje je njegova življenjska sila, lahko bi rekli kri v prenesenem pomenu besede. Ljudje po navadi ne posvečajo olju veliko pozornosti - olje je olje, kajne? V starih časih morda, ampak razvoj motornega olja je doživel revolucijo v 80-ih in 90-ih, ko so 16-ventilski motorji in turbo motorji začeli svojo ero in postajali vse bolj popularni. Stavka “eno olje ustreza vsem” je bilo konec. Castrol je bil na primer vodilni na področju mnogo let s svojim GTX mineralnim oljem. Tega je na koncu preseglo veliko pol-sintetičnih in popolnoma sintetičnih olj, vključno z Castrol GTX2 in GTX3. Vsi proizvajalci imajo sedaj podobno širok spekter olj katerim prevladuje sintetika oziroma sintetično olje.
Kako olje dejansko deluje? Motorno olje opravlja veliko funkcij. Preprečuje, da bi se vse kovinske površine v motorju ustavile pri premikanju in brušenju med seboj in se odtrgale od trenja, zelo pomembno pa je tudi, da prenaša toploto stran od cikla izgorevanja. Motorno olje prav tako zadržuje v suspenziji vso umazanijo stranskih produktov zgorevanja, kot silicijevega dioksida (silicijevega oksida) in kislin. Končno, motorno olje zmanjšuje izpostavljenost kisika in s tem oksidacijo pri višjih temperaturah. Vse to olje počne pod ogromno toplote in pritiska.
Menjava olja, interval menjave
Danes vse preveč proizvajalcev priporočene intervale menjave olja predpisuje na dolgih 30.000km. To povzroča nemalo težav lastnikom, ker zaradi tega določeni motorni sklopi prej odpovedujejo. Seveda se tovarne na to dokaj požvižgajo, saj v večini primerov bremena popravil padejo na ramena lastnikov vozil. En bolj znanih je obraba verige v sodobnih BMW-jevih motorjih, ki ima poleg konstrukcijske napake tudi občutno predolg interval menjave. Pri menjavi na 15.000 km, smo prepričani, da bi se teh okvar pojavilo mnogo manj. Zato tudi priporočamo menjavo olja v motorju na 12.000 do maksimalno 15.000 prevoženih kilometrov. S tem boste skrbeli, da se pravočasno z motorja odstranjujejo vse nečistoče, ker olja imajo tudi čistilno funkcijo, prav tako pa boste s tem podaljšali življenjsko dobo motorja. V dokaz naj samo povemo, da se pri dirkalnih vozilih olje menja vsako dirko, pri cestnih različicah pa nekje na 5,000 prevoženih kilometrov. Torej če to delajo vrhunski strokovnjaki, kjer imajo vso tehnologijo in sredstva, mora biti v tem nekaj resnice.
Pravilna izbira olja
Olje se izbira glede na priporočila proizvajalca, ki vam pove po katerem standardu morate izbrati olje, pri BMW-ju recimo LL98,LL01 in LL04 ali kakšna druga oznaka, to skoraj zanesljivo najdete v navodilih za uporabo. Predvsem pa pazite, da tudi gradacijsko številko prilagodite temperaturam podnebja v katerem živite:
Priporočila Če želite optimalno delovanje motorja in olja v njem, predlagamo interval menjave na 15.000km, za povprečnega voznika in morda celo na 10.000 kilometrov, če ste dinamičen voznik in radi svoj motor velikokrat obremenite na viške njegovih zmožnosti.
Za uporabo na dirkališčih predlagamo motorna olja iz polne sintetike največjih kakovosti, ter krajše intervale menjave. Recimo dober primer je MOTUL Competition, Trophy ali Lemans serija. Sicer lahko uporabljate ta olja tudi vsak dan, ker kvaliteta ne škodi.
Kako prebrati "5W-40" tip številke na olju Ko se olje segreje, se na splošno tanjša. Eno gradacijsko olje je pretanko, ko postane vroče za večino sodobnih motorjev, tako nastopi večnamensko olje. Pri njem je ideja preprosta. Z uporabo znanosti in fizike, da se prepreči prevelika tankost olja, ko postane vroče. Sprva pretvorimo tanjšanje olja v viskoznost. Viskoznost je lastnost, od katere je odvisna hitrost pretakanja tekočin. Tekočina, ki se počasneje pretaka in težje meša, ima večjo viskoznost in obratno, tekočina, ki se hitreje pretaka ima manjšo viskoznost. Da poenostavimo oziroma pretvorimo. Viskoznost olja pomeni kako dobro se je olje sposobno pretakati v motorju. Ko je ta hladen, in ko je na delovni temperaturi (ko se olje stanjša). Zdaj pa k oznakam. Število pred "W" je "hladno" ocenjevanje olja, njegova viskoznost oziroma sposobnost in številka za črko "W" je "vroča" viskoznost olja. Torej 5W-40 olje je tisto, ki se obnaša kot 5-nazivno eno gradacijsko olje v hladnem, vendar se ne stanjša več kot 40-nazivno gradacijsko olje ko je vroče. Prekomplicirano? Torej 5w-40 pomeni, da se olje obnaša kot kombinacija preprostih dveh enogradacijskih olj, eno gradacije 5 in ko je vroče kot olje gradacije 40. Manjše kot je število W "zima" (od tod "W" kot winter), pomeni, da se bo motor lažje zagnal v hladnem podnebju. Nižja kot je številka, lažje bo šlo, nižja je viskoznost. Večja številka pa pomeni, kakšno temperaturo olje še prenaša, višja kot je, bolje prenaša višje temperature.
Splošni opisi:
Polno sintetično olje: 0W-30 - Prihranki ekonomičnosti porabe goriva 0W-40 - Izboljša delovanje motorja in moč 5W-40 - Zagotavlja, da je motor bolj zaščiten pred obrabo. Zagotavlja dober hladen zagon in hitro kroženje v hudem mrazu. Hitreje pride do hitro gibljivih delov motorja
Pol-sintetično olje: 5W-30 - Boljša zaščita 10W-40 - Dobra zaščita v prvih 10 minutah po zagonu motorja 15W-40 - Poveča interval menjave olja - ni potrebno menjati olja tako zelo pogosto
Mineralno olje: 10W-40 – Osnovna zaščita za različne motorje 15W-40 – Olje je potrebno menjati pogosteje
Mineralno ali sintetično motorno olje?
Mineralna olja so narejena na osnovi nafte, ki prihaja iz drage stare matere Zemlje. Sintetična olja pa so večinoma iznašli kemiki, ki nosijo bele laboratorijske plašče v laboratorijih oljnih podjetij. Edina druga vrsta olja je pol sintetično olje, včasih imenovano premium, ki je mešanica obeh. Mešanje različnih olj se ODSVETUJE. Predvsem mislimo dolivanje sintetičnega olja v motor, ki ima mineralno olje za osnovo. Če pa med seboj mešate sintetična olja različnih proizvajalcev, v primeru da vam morda manjka kašen deciliter, pa to ne predstavlja večje nevarnosti. Poskrbite samo, da se bodo gradacijske številke obeh olj ujemale, recimo, če je eno 5w40, naj bo 5w40 tudi tisto, ki ga dolivate.
Še vedno niste 100% prepričani katero olje je pravo za vas? Ni problema! Kontaktirajte nas preko VPRAŠALNIKA, izpolnite zahtevana polja in pomagali vam bomo izbrati pravo olje za vas po odlični ceni!